Härligt härligt men farligt farligt

Det är inte härligt att säga att något eller någon inte berör en. I handling eller som person. Det är å andra sidan inte en härlig upplevelse heller. Så vad säger man om det som inte riktigt fäster?

Såg Fredrik Benke Rydmans ”Stop. Play. Rewind – The Monopoly game”Dansens hus första dagen på det nya året 2015. Ett dansverk som på pappret och filosofiskt tilltalar mig – och många med mig. Vi som springer på genom livet och av olika skäl stannat upp (frivilligt eller inte) och begrundat skäl, mänskliga beteenden och orsaker. Upplevelsen var inte fulländad. Historien var tunnare än jag önskat och berättandet kunde fått fjong om jag blivit lite mer förvånad vid något tillfälle. Dansen är verkligen inget att klaga på, de är superskickliga och lockar fram känslor i överflöd och musiken (som jag lyssnar på nu medan jag skriver) är väldigt mycket Fredrik Benke Rydman. Dessutom är han en koreograf som använder kropp och musik i skön harmoni. 

Det finns scener som är mer berörande än andra. Inledningen – fab! 

Dansen till låten Measure for Measure där Anton Borgström förhåller sig till en måttstock är finurlig och rörelsesnygg.

När dansarna möts och pardansar vid eldar – stämningsfullt och övernaturligt vackert emellanåt.

Däremot är det som att ingredienser i berättandet saknas. Kanske skulle koreografen tjäna på att samarbeta med en hårdför redaktör som på varje förslag i tre led frågar varför då? För att verkligen fördjupa tanken. 

Samtidigt inser jag att denna text behövdes för att jag skulle omvärdera vad jag såg. Om jag då längtade efter ett djup längtar jag nu efter att få se verket igen. Vad säger det egentligen? Att något kröp in under mitt skinn mot min vilja och att det nu blivit en längtan? Det är farligt att se dans, du vet aldrig hur den påverkar dig…

Se mer om hur Fredrik Benke Rydman tänkte när han skapade ”Stop.Play.Rewind – The Monopoly game” på Malou efter 10. Klicka på bilden (foto: Mats Bäcker, pressbilder Dansens hus)

Publiceras även på slynglar.

 

Kommentera

