Kolla mer på dans! Film!

Jag gör aldrig det. Eller väldigt sällan. Shame on me. För det handlar inte om för att jag är för finmagad för kommersiellt filmsprudel, jag letar alltid efter inspiration och vill se dans i alla former även om det blivit mer samtida och klassisk dans för mig överlag. Så filmer där själva dansen är huvudtemat och inte någon bihistoria har jag egentligen letat efter men varit lite för snabb att glömma när jag nuddat vid dem. Jag har sett någon trailer (framförallt av dessa Step up filmer) innan huvudfilmen och gillat skapligt men glömt så snart filmen börjat.

Så fick jag den senaste, Step up – All in i present och i dag satte jag på den medan jag jobbade. Och hell yes. Jag är med. Jag fortsätter titta. Tipset för dagen är gör det du med. Så varför tipsar jag om en helt habil filmserie? Alltså inget galet bra? För att filmen inleds med nedanstående ord och jag vet att ALLA som dansar kan känna igen sig i merparten av dem:

”Det uppstår magi när man dansar.
Allt faller på plats.
Världen är i synk.
Och under ett perfekt ögonblick känner du dig totalt levande.
Men vill man ha dansen som yrke innebär det mindre magiska stunder.
Avslag, urusel betalning, otaliga auditions…
Ens värld skrumpnar i samma kalla lokaler.
Samma neonljus och samma likgiltiga människor.
Dag efter dag.”

Det är ju mindre vackert, de sista bitarna. Men det gör inte att man slutar dansa. Folk som jobbar professionellt med dans och får ok betalt för det säger samma sak: jag kan f*n inte leva utan dansen. Jag kan inte leva utan den. Och känner man så för något är man tyvärr lätt byte och jobbar underbetalt och till och med gratis. Men det finns också en annan sida och det är att vi generellt sett inte kan leva utan dans. Och det gäller alla. Så dans kommer alltid att finnas och skapas och ses. I alla former. Och med så otroligt många utövare. Heja. Kolla på filmerna nu.

Kommentera

