Jag ringer Virpi Pahkinen

Eller..? 

Det är sen torsdagskväll och jag har sett två fina franska filmer på biograf Park. Går ut från sorlet på biografen och passerar Ronny Svensson (filmkritikern) när jag hör en röst säga hallå i mina hörlurar. Vem? Vars? Hallå? Jag förstår att jag har ett ofrivilligt samtal i telefonen så jag drar upp den ur fickan och läser Virpi Pahkinen. Men herreGUD. Har jag ringt henne! Jag drar ur sladden och greppar telefonen. Hallå? Och vi börjar prata, jag svamlar ur mig vem jag är samtidigt som jag läser namnet på skärmen igen. Nej men det är inte Virpi det är Virve Sutinen, Dansens hus chef som jag intervjuade för flera år sedan när jag skrev om den svenska dansscenen och dess kvinnor. Dansare. Beställare. Koreografer. Kommer hon ihåg mig? Knappast, men hon är proffsig och vänlig och lite ställd och jag som inser att jag kommer att höra av mig till henne igen men mer planerat vill ju inte att hon ska tycka att jag är freakig maler på om vårt möte på Dansens hus. Hon fattar och vi lägger på. Jag kommer i den stunden på hur mycket Virpi ligger och pockar i mitt medvetande för tillfället. Jag måste boka in henne också och jag vet att hon uppträder på Kulturhuset för tillfället (en föreställning jag tyvärr inte kommer kunna se: ”Volti Subito”). Minnen av hur jag dansar på klubb Slick där hon också är med sina vänner sköljer över mig. Det var också flera år sedan. När jag var ute och klubbade på ett annat sätt. Nu är det de två jag tänker på, Virpi och Virve. Det är en viss dragning i dessa två vars ursprung är finskt, som mitt. Jag har i perioder funderat över hur speciella de dansare, koreografer och dansbeställare är som kommer från Finland. Kenneth Kvarnström inräknad. De har något visst, en styrka och självklarhet jag sällan skådat hos andra. Även dansaren Anna Hyvärinen fascinerar mig. 

Dags att lyfta luren.

 

 

Kommentera

