Once in New York

…är det fint att göra grejs du vanligtvis kanske inte gör i stan. Jag som nyss var där i fyra blixtrande dagar vill tipsa om luxus och lågbudget att göra once in New York.

1)   Gå på The Metropolitan Opera. Själv såg jag ”Aïda” (Giuseppe Verdi) iförd min hallonfärgade hellånga aftonklänning i siden som jag endast använt på en doktorspromovering i stadshuset i Stockholm tidigare. Och även om jag skippade handskar denna gång var det ljuvligt läge att svepa runt i den magnifika byggnaden med denna respektfulla dress och sippa champagne och beskåda enorma Chagall-målningar i pauserna. Att notera: alla var långt ifrån så uppklädda så det är inget tvång men jag tipsar om att slå på stort. Det kan göra hela skillnaden.  Föreställningen var storslagen med en grandios ensemble på scen (säkert lika många bakom) med ultravacker kostym (och många byten), levande hästar med plymer som vandrade in och ut på scen och med sång och musik som även jag med otränat opera-öra kan säga var av världsklass (såklart, men vad ska jag säga?). Att de infogat två dansnummer var välkommet även om dansarna var mer av det habila slaget. Att befinna sig på ”The Met” och verkligen slå på stort händer kanske once in a lifetime. Om du vågar och har kassan stadd.

2)   Spring på morgnarna. Ta tuben på dagar och kvällar. Detta är ett faktum. Att ranta runt på Manhattan och ”hamna” rätt gör man inte så enkelt. Det är så långsträckat. Så använd benen på morgonen och se dig omkring då. Var du än bor är du i New York är det spännande att se det riktiga livet hända under din morgontur. Och det kostar verkligen ingenting annat än lite svett.

3)   ”Sleep no more” är en teater där åskådaren checkar in på ett hotell, blir anonym via mask för ansiktet, lovar tystnad och dras in i en intrig som utspelar sig i dessa 100 rum där man vandrar omkring efter de karaktärer som väcker ens intresse. Skräck, en del blod, död, en massa drinkar och mycket naket var det.  Lite för fragmenterat för att jag ska ge toppbetyg men upplevelsen skulle jag inte vilja vara utan. En egen ”Eyes wide shut” kan lovas.

4)   Dansa om du dansar. Dansa även om du inte dansar.  Gå på klubb, det finns så många och de verkar vara små och gulliga. Jag besökte förvisso bara en men vi var max 50 personer där och det var som att vara på en stor lägenhetsfest och dansa med en skön dj och en upplyst (och inte särskilt fullpackad) bardisk. Ett tips kan ju vara att gå ut mitt i veckan, det gjorde jag och det kanske ser helt annorlunda ut på helger. Ta också klasser på The Broadway Dance Center. Även där var det en intim upplevelse, jag dansade hip hop med tio andra vilket blir nära. Läraren såg oss alla och kunde ge små privata lektioner vid sidan av om en hade problem med vissa rörelser eller om han ansåg att man behövde ”prata om det”.

5)   Drick bubbel men inte champagne. Ja, för att de är riktigt bra på söt procecco och cava men inte på champagne. Så det är i stort sett ingen idé att beställa in den franska varianten.  Det serveras i stora glas och kostar inte skjortan.

6)   Ät frukost i sängen men alla andra mål mat ute. Särskilt om du har en utsikt som bara New York bjuder på. Jag bodde på Wythe hotel i Williamsburg och hade en sjukt fin utsikt över Manhattan. Och över det intilliggande lokala bryggeriet Brooklyn lager. Och 50 meter bort låg tidningen Vice med sitt 90-tals yuppie-kontor fullt inglasat med full insyn. Upptäck ditt eget New York – först från sängen, sedan hela vägen.

7)   Ät på svensk restaurang i Harlem. Jag gjorde inte det men på Bloomingdales blev expediten helglad när han hörde att jag kom från Sverige och talade om hur mycket han älskade svenskar och deras mat. Han kände dessutom kocken Marcus Samuelsson. Vill du testa en mysig restaurang är Lupa att rekommendera. Kocken är känd (inte av mig, jag blev rekommenderad men han heter Mario Batali). Där lyckades jag få påfyllning i vinglaset i rask takt trots att jag sparkade undan bordsbenen och fällde vattenflaskor i golvet. Så de har hjärtat på rätta stället där.

8)   Vid in- och utflyg till New York är det roligt att lyssna på utvald musik som får dig att rista av skratt snarare än skräck när planet darrar i turbulens. Innan du somnar, innan du kollar på filmerna, innan du läser boken, innan du jobbar eller vad du nu planerat göra. Det sätter känslan och tonen på hela resan. Vill du ha min lista kan du kolla in mig på spotify, #hett och #plocklista var några av dem jag valde.

Eder, Anita

Lämna en kommentar