Dans som bok

Nu har den gripit tag i mig igen. Lusten att skriva den här dansboken, det här uppslagsverket över svensk dans och de mest – i tiden – tongivande koreograferna (och kanske dansarna ) vi har. Detta har resulterat i att jag inlett samtal med vissa koreografer. Helena Franzén är en av dem och på fredag denna vecka träffar jag henne för andra gången under kort tid. För att se henne koreografera sitt nya verk ”Before I change my mind” (som går upp på Dansens hus) samt tala med henne och låta henne och hennes dansare (en fin kvartett) avbildas av min konstnär och vän

För ett par veckor sedan sågs vi i hennes rep-lokal vid Moderna dansteatern (MDT) och jag fick se henne koreografera och samverka med sina dansare. Uppflugen i fönstret hade hon dunderkoll. 

Överblick. Repetition på Skeppsholmen med Helena Franzén och dansarna: Katarina Eriksson, Åsa Lundvik Gustavsson, Daniela Bendini och Annika Hyvärinen, Before I Change My Mind . premiär 22- 25 okt på Dansens Hus.

Överblick. Repetition på Skeppsholmen med Helena Franzén och dansarna: Katarina Eriksson, Åsa Lundvik Gustavsson, Daniela Bendini och Annika Hyvärinen, Before I Change My Mind . premiär 22- 25 okt på Dansens Hus.

Kommentera

